Towarzystwo Aerolot

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Towarzystwo Aerolot – pierwsze polskie linie lotnicze. Powstały na bazie Towarzystwa Komunikacji Powietrznej Aero-Targ, utworzonego podczas pierwszej edycji Targów Poznańskich 10.05.1921. Obsługiwało ono linie Poznań-Warszawa-Poznań oraz Poznań-Gdańsk-Poznań i miało na celu ułatwić najważniejszym gościom targów podróż. Koszt inwestycji wynosił 5 mln marek polskich i wymagał wypożyczenia od Danziger Luftpost 6 samolotów Junkers F13. Były to pierwsze samoloty komunikacyjne o konstrukcji metalowej. Aero-Targ działał jedynie w czasie trwania targów. Z okazji uruchomienia przedsiębiorstwa Poczta Polska wydała okolicznościowy znaczek dopłaty do przesyłki lotniczej. Od 28.05.1921 do 5.06.1921 wykonano 58 lotów na trasie do Warszawy i 30 do Gdańska. Przewieziono ok. 100 pasażerów i 3 t frachtu. Inwestycja nie zwróciła się. Jerzy Waldorff opisał lot samolotem Aero-Targu w publikacji „Harfy leciały na północ”. Na bazie kapitału Aero-Targu 3.06.1922 powstało przedsiębiorstwo Polska Linia Lotnicza „Aerolloyd” SA z siedzibą w Wolnym Mieście Gdańsku. Założone przez Ignacego Wygarda, Bronisława Dunin-Żuchowskiego i Kazimierza Unrucha. Posiadało subwencje rządowe i wsparcie władz wojska. Spółka korzystała z wojskowych hangarów i urządzeń wojskowej służby meteorologicznej. Do 1925 uruchomiono linie Gdańsk-Warszawa-Lwów, Warszawa-Kraków, Warszawa-Kraków-Lwów i Kraków-Lwów. W 1925 firma zmieniła nazwę na Polskie Linie Lotnicze „Aerolot” SA i przeniosła siedzibę z Gdańska do Warszawy. W 1926 powstała linia Warszawa-Łódź i pierwsza międzynarodowa Kraków-Wiedeń (później Kraków-Wiedeń-Brno). Ceny biletów na rejsy krajowe wahały się od 50 do 65 zł. Rejs do Wiednia kosztował od 70 do 100 zł. Samoloty nie kursowały w niedzielę. Do 1928 przewieziono ok. 3200 pasażerów. W 1928 firma zakupiła 6 holenderskich samolotów Fokker F.VIIa/1m. W 1928 firma zakończyła działalność. Zablokowano wówczas swobodę rozwoju transportu lotniczego w Polsce i 14.03.1928 wprowadzono w życie prawo nakazujące konsolidację wszystkich linii lotniczych. 28.12.1928 doszło do połączenia linii Aero, Aerolotu i Śląskiego Towarzystwa Lotniczego tworząc Polskie Linie Lotnicze LOT z siedzibą w Warszawie.

Źródła: Żegluga powietrzna w świetle sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli, „Myśl Niepodległa”, nr 850 (1927); A. Jońca, Samoloty linii lotniczych 1919-1930, Warszawa 1985; P. Karwiński, Początki lotnictwa komunikacyjnego w Polsce i powstanie PLL LOT, https://dlapilota.pl/wiadomosci/piotr-karwinski/poczatki-lotnictwa-komunikacyjnego-w-polsce-i-powstanie-pll-lot (dostęp 21.05.2019); K. P. Hetman, Historia Polskich Linii Lotniczych LOT Cześć 1 1929r.-1939r., https://www.polot.net/pl/historia_polskich_linii_lotniczych_lot_czesc_1_1929r_1939r_ (dostęp 21.05.2019); S. Zagórski, Powietrzne podróże. Jak latało się przed wojną, https://menway.interia.pl/historia/news-powietrzne-podroze-jak-latalo-sie-przed-wojna,nId,2604730 (dostęp 21.05.2019); G. Dańko, Rynek lotniczy II Rzeczypospolitej, http://www.kontrola-ruchu-lotniczego.com/2019/02/rynek-lotniczy-ii-rzeczypospolitej.html (dostęp 21.05.2019).