Samolot TS-16 "Grot"

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Samolot TS-16 „Grot” – projekt samolotu myśliwsko-szturmowego oraz szkolno-treningowego opracowany przez zespół pod kierownictwem Tadeusza Sołtyka w 1958 w Ośrodku Konstrukcji Lotniczych przy WSK-Okęcie. Nad konstrukcją pracowali Roman Sznee, Jerzy Świdziński, Witold Sołtyk oraz Leon Wojtecki. Miał być przeznaczony dla uczniów-pilotów do zaawansowanego szkolenia w pilotażu samolotów naddźwiękowych. Ponadto można było wykonywać pewne elementy działania bojowego. Maszyna miała być zdolna do operowania w warunkach polowych z lotnisk o nawierzchni trawiastej. Zgodnie z ta koncepcją wykonano pierwszy model aerodynamiczny. W 1959 powstała wstępna makieta. Samolot miał być napędzany dwoma silnikami SO-2 z dopalaczem; projektowane były w Instytucie Lotnictwa. Projektem zainteresowało się lotnictwo wojskowe. Zaakceptowano prędkość maksymalną 1,3 Macha (ok.1600 km/h), pułap 11000 m i zasięg 2200 km. Jedyną zmianą był numer z 13 na 16. Planowano budowę dwóch wersji: TS-16A – jednomiejscowej, szturmowej do taktycznych zadań myśliwsko-szturmowych oraz TS-16B – dwumiejscowej szkolno-treningowej. Do 1963 opracowano kompletny projekt wstępny „Grota”. W samolocie zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań np. konstrukcję kadłuba zgodną z teorią pól, w usterzeniu zastosowano sterolotki (spełniające funkcję lotek i steru) oraz chowane podwozie, w którym koła zachodziły na siebie. Na przełomie 1963/64 prace nad samolotem wstrzymano, a makiety oraz dokumentację techniczną nakazano zniszczyć. Oficjalnym powodem były względy ekonomiczne, a nieoficjalnie niechęć ZSRS i władz polskich. „Grot” był drugim projektowanym na świecie treningowym samolotem naddźwiękowym.

Źródła: T. Sołtyk, TS-16 Grot, „Lotnictwo” 1991, nr 7; L. Pawlikowski, Zaprzepaszczone szanse – Polska miała szanse na swój naddźwiękowy myśliwiec TS-16 Grot, [1] [dostęp: 2.02.2019]; TS-16 (TS-13) Grot, 1963, [2] [dostęp: 2.02.2019].