Samolot RWD-9S

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Samolot RWD-9S – czteromiejscowy samolot sportowy, zawodniczy o konstrukcji mieszanej (kadłub spawany z rur stalowych, skrzydła drewniane) krytej płótnem; był rozwinięciem RWD-6. Został zbudowany na zamówienie Komitetu im. Żwirki i Wigury z funduszy społecznych. Miał być przeznaczony do udziału w zawodach Challenge 1934. Projekt samolotu w latach 1932-1933 opracowali Stanisław Rogalski i Jerzy Drzewiecki w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych. Prototypem z silnikiem rzędowym Menasco pierwszy lot 4.12.1933 wykonał Kazimierz Chorzewski. Drugi egzemplarz RWD-9W z silnikiem gwiazdowym Walter „Bora” pierwszy lot wykonał 22.01.1934. W tym samym roku zbudowano 8 seryjnych RWD-9, w tym dwa dla ekipy czechosłowackiej na Challenge. Cztery samoloty, oznaczone RWD-9S, wyposażono w silnik gwiazdowy Skoda GR-760 konstrukcji inż. Stanisława Nowkuńskiego (215 kW), pozostałe RWD-9W miały silnik Walter „Bora” o mniejszej mocy (162 kW). 5.03.1934 został oblatany prototyp RWD-9 z silnikiem GR-760, a w maju pierwszy seryjny RWD-9S. Jeden samolot czechosłowacki rozbił się dwa dni przed zawodami. W Challenge’u 1934 (28 VIII-16 IX) zwyciężyli kpt. Jerzy Bajan i sierż. Gustaw Pokrzywka na RWD-9S SP-DRD. Drugie miejsce zajął Stanisław Płonczyński i Stanisław Zientek na SP-DRC. Challenge obejmował próby techniczne i rajd wokół Europy i Afryki Północnej o długości 9538 km. Czas montażu i demontażu skrzydeł samolotu wynosił 44 s; najmniejsza prędkość – 54,1 km/h, prędkość przelotowa 255 km/h, długość startu i lądowania na bramkę o wysokości 8 m – 76 m. Pod koniec 1934 zwycięski RWD-9 został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu. Po zawodach dwa egzemplarze RWD-9 sprzedano do Hiszpanii (używano ich jako samolotów łącznikowych w czasie wojny domowej), a 1 do Francji. RWD były wykorzystywane w aeroklubach (do lat 1937-1938). Prototyp, który pozostał w wytwórni w 1937 przebudowano na RWD-20. W maszynie zastosowano interceptory sprzężone z lotkami, szczelinowe klapy także sprzężone z lotkami i slotami, proste składanie skrzydeł, podwozie z amortyzacją oraz skuteczne hamulce. Na ówczesne czasy były to innowacyjne rozwiązania. Parametry techniczne: silnik GR-760: prędkość maksymalna – 281 km/h, pułap – 7000 m, wznoszenie – 6,1 m/s, zasięg – 800 km. 16 lipca 1936 r. na SP-DRC zginął Inspektor Obrony Powietrznej Państwa gen. Gustaw Orlicz-Dreszer.

Źródła: L. Dulęba, A. Glass, Samoloty RWD, Warszawa 1983; A. Glass, Polskie konstrukcje lotnicze do 1939, Sandomierz 2007; R. Gujski, RWD. Historia Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych, [1] [dostęp: 11.02.2019]; P. Szczepaniec (oprac.), RWD-9, [2] [dostęp: 11.02.2019]; RWD-9, 1933, [3] [dostęp: 11.02.2019].