Samolot IL Lala1

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Samolot IL Lala1 – samolot doświadczalny zbudowany w Instytucie Lotnictwa w Zakładzie Produkcji Doświadczalnej, w związku z programem budowy turboodrzutowego samolotu rolniczego M-15 (Belphegor). Lala-1 była latającym laboratorium (stąd skrót Lala), służyła do oceny realnych możliwości budowy rolniczego samolotu w napędem turboodrzutowym oraz do zbadania wpływu napędu odrzutowego na rozpylane środki chemiczne i uprawy rolne. Uważano, że badania wykażą, czy jest sens ekonomiczny stosowania silników odrzutowych w samolotach rolniczych. Maszyna powstała przez zmodyfikowanie samolotu rolniczego PZL An-2R. Skrzydła, podwozie i przód kadłuba wzięto od An-2. Tył odcięto, montując za kabiną silnik turboodrzutowy AI 25 (był przewidziany do projektowanego M-15) oraz kratownicę, na której umieszczono usterzenie. Autorem projektu przeróbki był Andrzej Frydrychewicz, a projekt konstrukcyjny opracował w 1971 zespół mgr inż. Jerzego Świdzińskiego. Oblot samolotu z silnikiem tłokowym wykonał inż. Andrzej Abłamowicz 10.02.1972. W kwietniu tego roku wykonano oblot z oboma pracującymi silnikami. Wnioski z przeprowadzonych prób wykorzystano przy projektowaniu samolotu M-15. Po zakończeniu prób w 1974 r. zbudowane zespoły zdemontowano, a samolot zwrócono WSK w Mielcu. IL Lala1 był dwumiejscowym dwupłatem o konstrukcji metalowej napędzanym dwoma silnikami: gwiazdowym (736 kW) i turboodrzutowym (ciąg 1470 daN). Dane techniczne: prędkość maksymalna: 200 km/h, wznoszenie: 7 m/s, pułap: 7000 m, zasięg: 180 km.

Źródła: A. Glass, Samoloty PZL 1928-1978, Warszawa 1980; T. Makowski, Sekrety Mielca czyli polskie latające dziwolągi – Lale i Belfegory, „Skrzydlata Polska”, 1995 nr 12; IL Lala-1 (PZL Lala-1), 1972, [1] [dostęp: 2.02.2019]; P. Szczepaniec, Il Lala-1, [2] [dostęp: 2.02.2019].