Kubicki Piotr

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Kubicki Piotr – inżynier i konstruktor. Ur. 22.12.1903 w Taganrogu, zm. 17.04.1990 w Wallingfoird. Absolwent Politechniki Warszawskiej, członek Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. W latach 1927-1928 pracował w Podlaskiej Wytwórni Samolotów oraz w firmie Rzewuski i S-ka na Pradze. Pracował przy konstrukcji skrzydeł do PWS-5 i masztu budowlanego do odprowadzania betonu o wys. 48 m. Następnie zatrudniony przez Polskie Zakłady Lotnicze, od 1933 jako zastępca Jerzego Dąbrowskiego. W 1934 Kubicki uzyskał tytuł inżyniera. Pracował przy szczegółowej konstrukcji samolotu PZL-37 „Łoś”. Projekt był przełomowy dla polskiego przemysłu lotniczego. Najbardziej innowacyjnym wynalazkiem autorstwa Kubickiego zastosowanym w „Łosiu” było chowane zespołowe dwukołowe (tzw. koła bliźniacze”) i jednogoleniowe podwozie, którego koła zawieszone były na poprzecznym prostowodzie. Nowoczesne podwozie pozwalało samolotom na łatwiejsze poruszanie się po nieutwardzonych lotniskach polowych. Patent zgłoszony został 5.07.1937. Kubicki za swój wkład w rozwój lotnictwa polskiego otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi. We wrześniu 1939 ewakuowany do Rumunii. Przedostał się do Francji, następnie trafił do Wielkiej Brytanii. W latach 1940-1943 pracował dla Westland Aircraft. Do 1945 był członkiem Działu Technicznego Dowództwa Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Do 1952 pracował dla firm English Electric i Folland. Pracował przy konstrukcji bombowca „Canberra”, naddźwiękowego myśliwca „Lighting” i lekkiego myśliwca „Midge”. W 1952 emigrował do Kanady, gdzie pracował w Avro Canada. Bo likwidacji firmy przeprowadził się do USA, gdzie został konstruktorem w firmie Piasecki Helicopter Corp. Kierował procesem konstrukcji śmigłowców: Piasecki 16 „Pathfinder I”, „Pathfinder II” i „Pathfinder III”. Od 1972 na emeryturze, pracował jako konsultant. Przed śmiercią Kubicki odtworzył rysunki konstrukcyjne samolotów z lat 30., utracone podczas II wojny światowej.

Źródła: A. Glass, Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, Warszawa 1977; A. Glass, Samoloty PZL 1928-1978, Warszawa 1980; A. Glass, Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Warszawa 2003; M. W. Majewski, Samoloty i zakłady lotnicze II Rzeczypospolitej, Warszawa 2008; Kubicki Piotr, [1] (dostęp 26.10.2019); J. Marszałkiewicz, Przedwojenne polskie patenty oraz rozwiązania techniczne dla przemysłu lotniczego, cz. 3, [2] (dostęp 26.10.2019).