Kazimierczak Kazimierz

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Kazimierczak Kazimierz – inżynier, organizator produkcji lotniczej. Ur. 31.01.1880 w Łodzi, zm. 2.07.1946 w Rio de Janeiro. Jako dziecko uczęszczał do szkoły przyfabrycznej przy zakładzie Karola Wilhelma Schreibera. Po jej ukończeniu rozpoczął pracę w fabryce. W 1905 uwięziony na Pawiaku, zwolniony za kaucją. Emigrował do Francji, gdzie pracował jako mechanik. W 1914 wstąpił do oddziału Bajończyków – kompanii 1 pułku Legii Cudzoziemskiej. Brał udział w walkach w okolicach Reims, odznaczony Legią Honorową. W 1920 wrócił do Polski. Do 1922 kierownik organizacji produkcji w wytwórni samolotów E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Kazimierczak starał się wprowadzić ulepszenia w organizacji produkcji zakładu, lecz dyrekcja odrzucała jego pomysły, więc ponownie wyjechał do Francji. Uzyskał stopień inżyniera na politechnice w Grenoble. Pracował w fabryce Renault, w l. 1925-1934 dyrektor techniczny w zakładzie Citroena. W 1934 wrócił do Polski i objął stanowisko dyrektora Państwowych Zakładów Lotniczych. Pod jego kierownictwem znalazły się: Wytwórnia Płatowców na Okęciu, Lubelska Wytwórnia Samolotów i Podlaska Wytwórnia Samolotów w Białej Podlaskiej. Od podstaw zbudował wytwórnię samolotów w Mielcu. Kazimierczak był dyrektorem naczelnym wszystkich zakładów płatowcowych. Wprowadził nowoczesne metody produkcji samolotów metalowych, na których wzorowały się wytwórnie zagraniczne (m. in. z Wielkiej Brytanii i Bułgarii). Uruchomił seryjną produkcję metalowych samolotów myśliwskich PZL P-11c, rozpoznawczo-bombowych PZL-33 „Karaś”, bombowych PZL-37 „Łoś” i rozpoznawczo-bombowych PZL-46 „Sum”. W l. 1934-1939 doradca techniczny w firmie Lilpop, Rau, Loewenstein. We wrześniu 1939 kierował ewakuacją personelu PZL do Rumunii. Do 1942 przebywał w Związku Radzieckim. W Samarkandzie dołączył do ewakuacji polskiej ludności cywilnej i oddziałów gen. Władysława Andersa. Kazimierczak wyjechał do Kenii. Jako delegat Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej organizował opiekę dla ok. 20 tys. polskich uchodźców w Afryce Wschodniej (Kenia, Tanganika, Uganda, Rodezja, Kongo). W 1944 wyjechał do Anglii. Po 1945 emigrował do Brazylii, gdzie uruchomił fabrykę rowerów, drzwi metalowych i okien.

Źródła: A. Glass, Kazimierczak Kazimierz [w:] Słownik polskich pionierów techniki, Katowice 1984; Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL) Warszawa, Państwowe Zakłady Lotnicze Wytwórnia Płatowców nr 1 (PZL WP-1), Centralne Studium Samolotów PZL (CSS), Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego nr 4 Warszawa-Okęcie (WSK nr 4 Warszawa-Okęcie), Ośrodek Konstrukcji Lotniczych WSK Okęcie, Centrum Naukowo-Produkcyjne Samolotów Lekkich PZL-Warszawa (CNPSL PZL-Warszawa), PZL Warszawa-Okęcie, EADS PZL Warszawa-Okęcie / Airbus Military EADS PZL Warszawa- Okęcie, http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2288/126/Panstwowe-Zaklady-Lotnicze-PZL-Warszawa (dostęp 2.06.2019); K, Placha Hetman, Polski przemysł lotniczy – część 9, https://www.polot.net/pl/polski_przemysl_lotniczy_czesc_9 (dostęp 2.06.2019); H. Czajkowska, Kazimierczak Kazimierz, https://genealogia.okiem.pl/forum/viewtopic.php?hilit=Czajkowsk*&t=9781 (dostęp 2.06.2019).