Habich Edward

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Habich Edward – inżynier, konstruktor pojazdów gąsienicowych. Ur. 4.06.1905 w Wielkich Łukach, zm. 14.11.1987 w Warszawie. Absolwent Wyższej Szkoły Budowy Maszyn im. Wawelberga i Totwanda i Politechniki Warszawskiej. Pracę nad pancernymi pojazdami gąsienicowymi rozpoczął w 1928. W ramach badań dla Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii, opracowywał projekt czołgu rozpoznawczego TK. W l. 1933-1939 był kierownikiem Działu Pojazdów Specjalnych Biura Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii. Podczas okupacji Habich działał w Armii Krajowej. Od 1945 pracował nad konstrukcją nowoczesnych ciągników rolniczych na podstawie niemieckiego projektu „Lanz-Bulldog”. Pierwsze konstrukcje Habicha zrealizowała firma Ursus w 1947 pod nazwą C-45. W 1954 uzyskał tytuł profesora. Inicjator i kierownik Katedry Ciągników i Pojazdów specjalnych Politechniki Warszawskiej. Habich jest autorem projektów czołgów TK, TKS, PZInż.130, 4TP, 7TP, 10TP. Skonstruował ciągnik artyleryjski PZInż.152 i pojazdy PZInż.222 i PZInż.X02. Jedną z najbardziej innowacyjnych konstrukcji był ciągnik EH4x4. Wykorzystywał on po raz pierwszy boczne znoszenie opon podczas skrętu. Wynalazek ten zastosowała m. in. firma CLARK, pod nazwą „bobcat”. Habich jest twórcą rodziny hydromechanicznych skrzyń przekładniowych typu „PA” wykorzystywanych do konstrukcji samochodów ciężarowych, autobusów i transporterów opancerzonych. Stworzył planetarną przekładnię przełączalną do ciągnika rolniczego („Trimat” i „Rewersotrimat”), co umożliwiało zmianę biegów bez przerwy w przekazywaniu napędu. Wynalazki te przyczyniły się do znacznego wzrostu wydajności pracy ciągnika. Pracował również przy badaniach na rzecz poprawy kondycji dróg (przyczepa dynamometryczna, badania trwałości nawierzchni) i torów kolejowych (samojezdny wagon do oczyszczania tłucznia, odśnieżarka rozjazdów szynowych). Poza tym Habich jest konstruktorem urządzeń mechanicznych w Teatrze Narodowym w Warszawie: kurtyny żelaznej, mostu scenicznego, wieży bocznej, urządzeń dźwigowych, sztucznego horyzontu, zmechanizowanego pomostu scenicznego oraz sceny obrotowej, szufladowej i podnoszonej.

Źródła: B. Orłowski, Habich Edward Jan [w:] Słownik polskich pionierów techniki, red. B. Orłowski, Katowice 1884; Z. Szydelski, Zarys historii polskich ciągników rolniczych, Warszawa 2014; Z. Żebrowski. Profesor Edward Habich (1905-1987), http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1456/Wydzial_samochodow_i_maszyn_roboczych_1993_str111_Profesor_Edward_Habich.pdf (dostęp 13.05.2019); Biblioteka publikacji profesora Edwarda Habicha, http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=1456 (dostęp 13.05.2019); Habich Edward Ludwik, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Habich-Edward-Ludwik;3909309 (dostęp 13.05.2019); Edward Ludwik Habich, http://www.simr.pw.edu.pl/Strona-glowna-wydzialu-SiMR/Wydzial/O-Wydziale/Zasluzeni-profesorowie/Edward-Ludwik-Habich.