Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (Rogalski-Wigura-Drzewiecki)

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (Rogalski-Wigura-Drzewiecki) – wytwórnia konstruująca i produkująca samoloty RWD. Powstała w grudniu 1925 z inicjatywy Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Siedziba znajdowała się w podziemiach Nowej Kreślarni Sekcji. W DWL pracowały 2-3 osoby. W 1926 wykonano prototyp samolotu JD-2 konstrukcji Jerzego Drzewieckiego, w 1927 skonstruowano samolot WR-1 Stanisława Rogalskiego i Stanisława Wigury. Od 1928 produkowano samoloty typu RWD. W 1929 rozpoczęto produkcję serii 3 szt. RWD-1, 3 szt. RWD-2 i 4 szt. RWD-4. W 1930 warsztaty przeniesiono na Okęcie a 1.04.1933 odłączono je od struktur Sekcji. Zyskały status spółki o nazwie Doświadczalne Warsztaty Lotnicze. Prezesem został Jerzy Wędrychowski. Kapitał zakładowy wynosił 46,5 tys. zł. Samoloty RWD prezentowane były na międzynarodowych imprezach i rajdach. Na samolotach z wytwórni dokonywano pionierskich wyczynów i ustanawiano rekordy światowe m. in. prędkości, pułapu i odległości lotu. Najbardziej udanymi projektami wytwórni były: RWD-2 (1929), RWD-4 (1930), RWD-5 (1931), RWD-6 i RWD-7oraz RWD-9 (1932, 1933, zwycięzcy Challenge de Tourisme Internacional). W 1933 samolot RWD-8 został wybrany jako podstawowy samolot szkolny dla polskiego lotnictwa wojskowego. Wyprodukowano ich łącznie ok. 600 szt. (w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych i Podlaskiej Wytwórni Samolotów). W latach 1933-1934 kapitał spółki wzrósł o 30 tys. zł., w 1935 osiągnął kwotę 150 tys. zł. W latach 1934-1937 zatrudnienie wzrosło ze 150 do ponad 400 osób. Zaletą samolotów DWL był niski koszt eksploatacji. Oprócz wojska, korzystali z nich: Kancelaria Prezydenta RP, Philips, Wedel i Polskie Linie Lotnicze LOT. Po agresji niemieckiej na Polskę w 1939 wytwórnia zakończyła działalność. Dla DWL projektowało wielu wybitnych konstruktorów, m. in. Stanisław Prauss (PS-1), Antoni Kocjan (SL-9), Szczepan Grzeszczyk (SG-21), Andrzej Anczutin, Leszek Dulęba, Tadeusz Chyliński, Jan Idźkowski i Henryk Millicer. DWL wyprodukowały łącznie 21 szybowców i 314 samolotów.

Źródła: Doświadczalne Warsztaty Lotnicze, red. B. J. Popławski, Warszawa 1934; M. W. Majewski, Samoloty i zakłady lotnicze II Rzeczypospolitej, Warszawa 2008; A. Morgała, Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Warszawa 2003; W. Nykiel, Lotniczy przemysł [w:] Encyklopedia historii gospodarczej Polski do 1945 roku, t. 1, Warszawa 1981; K. Plachta-Hetman, Polski przemysł lotniczy, [1] (dostęp 21.11.2019); RWD / Doświadczalne Warsztaty Lotnicze / Warsztaty Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej / DWL, [2] (dostęp 21.11.2019).