Bruner Zygmunt

Z
Skocz do: nawigacja, szukaj

Bruner Zygmunt – polski konstruktor lotniczy, inżynier. Studiował na Politechnice Warszawskiej. Wraz z Ryszardem Bartelem i Franciszkiem Suchosem założył Sekcję Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej, która działała w latach 1916-1917. Po ukończeniu studiów wyemigrował do Francji. Pracował we francuskiej wytwórni lotniczej Societe des Avions Bernard, gdzie w latach 1928-1929 opracował projekt samolotu pasażerskiego (metalowego górnopłata) w kilku wersjach: jednosilnikowej T-200 (PZL T-200), dwusilnikowej T-400 (PZL T-400) i trójsilnikowej T-600 (PZL T-600). Ta ostatnia konstrukcja wygrała ogłoszony przez Ministerstwo Komunikacji konkurs na projekt samolotu pasażerskiego, który miał zastąpić samolot Fokker F-VIIb/3m. Ze zgłoszonych projektów wybrano właśnie PZL T-600. Państwowe Zakłady Lotnicze nawiązały współpracę z autorem zwycięskiego projektu podejmując się budowy samolotu T-600 zmieniając jego nazwę na PZL-4. W paryskiej filii biura konstrukcyjnego PZL, utworzonej w 1929, wraz z inż. Stanisławem Praussem i dr inż. Franciszkiem Misztalem Bruner opracował dokumentację konstrukcyjną samolotu. Natomiast w 1930 pod kierunkiem Stanisława Praussa w Warszawie sporządzono szczegółową dokumentację. Samolot PZL-4 był pierwszym dużym trójsilnikowym samolotem o nowoczesnej metalowej konstrukcji, wykonanym w wytwórni PZL. Skrzydła samolotu były kryte magnezową blachą żłobkowaną. Samolot brał udział w pokazach lotniczych, również w wyścigu samolotów komunikacyjnych na Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie, zajmując 3 miejsce (1932). Zygmunt Bruner publikował na łamach „Przeglądu Technicznego”, m.in. Przemysł lotniczy we Francji oraz Przyczynek do ekonomiki lotu płatowców.

Źródła: Z. Bruner, Przemysł lotniczy we Francji, „Przegląd Techniczny” 1922, nr 43; 1927, nr 47; A. Glass, Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, Warszawa 1977, A. Glass, Polskie konstrukcje lotnicze do 1939, t. 1-2, Sandomierz 2004; A. Glass, Samoloty PZL 1928-1978, Warszawa 1980; A. Morgała, Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Warszawa 2003; S. P. Prauss, Z Zakopanego na Stag Lane, Wrocław 1996.